Autor: Mariusz

Nazwa/Najbliższa miejscowość: Kalwa
Woj. Pomorskie
Powiat: Sztum
Jak dotrzeć:  Grodzisko położone około 0,5 km od wsi. Grodzisko widoczne jest również z drogi Malbork Dzierzgoń ( jadąc z Malborka, 500 metrów do drogi widać nienaturalnie wyglądający pagórek). Nalepiej zaparkować samochód przy cmentarzu, stamtąd widać już grodzisko. Polna droga prowadzi nas wprost na grodzisko.
Stan grodziska: Grodzisko bardzo dobrze zachowane. Otoczone fosą i częśgciowo wysokim wałem. Grodzisko wznosi się około 5-7 metrów od dna fosy.
Atrakcyjność grodziska: 4+
Badania archeologiczne/historia grodziska: Grodziske datowane na okres kultury łużyckiej (1700pne-400pne), co jest o tyle ciekawe że na tym terenie większość grodzisk pochodzi z epok dużo późniejszych (głównie są to grodziska pruskie).
Opis: Wejście na to grodzisko miałem zaplanowane już od dawna. Mijam je samochodem co najmniej kilkanaście razy w roku. Odkąd się dowiedziałem o jego istnieniu od razu wypatrzyłem je z drogi Malbork - Dzierzgoń. Szczerze mowią z oddali nie wygląda specjalnie atrakcyjnie. Dlatego 'eksploracje' zostawiłem sobie na jakąś niepewną pogodę lub krótki spacer. Zawsze wybierałem miejsca ambitniejsze tzn. takie grodzisk, których odnalezienie nie było sprawą oczywistą. I tak zleciało 1,5 roku, aż w końcu wakacje 2011, pogoda w kratkę i dzieciaki. Więc tym razem stwierdziłem, że nadeszła pora na stare grodzisko w Kalwie. Parkuje samochód przy cmentarzu w Kalwie i tutaj już widzimy nasz cel, do którego prowadzi polna droga - cokolwiek zarąśnięta o tej porze roku. Powolutku ruszamy z naszymi maluchami.

W oddali  widzać wzgórze grodziska

Muszę powiedzieć że grodzisko mnie zaskoczyło swoją wysokośćią i dobry stanem zachowania. Mamy tutaj 2-3 metrowy wał, około 2 metrową fosę oraz sam pagórek grodziska wysokosci okolo 5-7 metrów. Grodzisko jest wybitnie strome, mieliśmy spore problemy żeby na nie wejść. Grodzisko o tej porze roku jest bardzo mocno zarośnięte krzewami i pokrzywami. Na tyle mocno że wspieliśmy się tylko na sam krawędź i nie pokusiliśmy się żeby dokładnie spenetrować majdan. Grodzisko leży  w dolinie zapomnianego strumyka, dolina jest bardzo zarośnieta wysokim trawami sięgającymi tutaj miejscami około 1 metra.Teren wokół grodziska jest bardzo malowniczy, naprawdę atrakcyne grodzisko do eksploracji. Na pewno odwiedzimy je jeszcze raz jesienią kiedy nie bedzie tyle roślinnośći.

Grodzisko tuż tuż...

'Portret' grodzisko w Kalwie.

Widoki z zarośniętych szańców Kalwy.

Żona  z córką w oddali.

Chłopaki podziwiają widoki z korony grodziska.

Sama wioska - Kalwa - jest także ciekawa. Szczycie się krzyżackim rodowodem (rok 1280) W wiosce znajduje się piękny gotycki kościółek datowany  na na pierwszą połowę XIV wieku. Bardzo lubię takie wiejskie sarożytne kościółki, zbudowanę w połowie z kamieni polnych  w połowie z cegły. Często trochę niezgrabne, ale pełne uroku.

środa, 03 sierpnia 2011

Nazwa/Najbliższa miejscowość: Sętal i Kabikiejmy Górne
Woj. Warmińsko-Mazurskie
Powiat: Olsztyński
Jak dotrzeć:  Najlepiej samochód zaparkować we wsi Sętal (np. przy kościele), następnie ruszamy drogą asfaltową w kierunku wsi Nowe Włóki. Zaraz za końcem wioski mijamy przydrożny krzyż, następnie po 50 metrach trafiam na polną drogę odchodzącą w lewo od drogi asfaltowej. Idąc tą drogą po przejściu około 1,5 km trafiamy do doliny rzeczki Dywity. Przechodząc potok po prawej stronie widzimy pagórek grodziska Kabikiejmy Górne. Grodzisko Sętal leży około 500 metrów w kierunku zachodnim od pierwszego grodziska ( ale znajduje się po przeciwnej stronie potoku).

Grodziska dość dobrze widać na mapach Google'a. To po prawej to grodzisko w Kabikiejmiach, po lewej grodzisko Sętal

Najciekawszym sposobem dotarcia do miejscowości Sętal jest zpewnością kolej. Polecam linie kolejową Braniewo-Olsztyn, z pociągu najlepiej widać piękno naszej Warmii. Uwielbiam takie lokalne linie z jednym torem. W pociągach nie ma tłoku, a piękne widoki gwarantowane.
Atrakcyjność grodzisk: 4
Stan grodziska:Grodziska leżą na skraju pól uprawnych, więc zostały częściowo zniszczone orką. Prawdopodobnie oba grodziska posiadały fosę i  wały. Do naszych czasów dotrwał tylko główny 'trzon' grodziska tzn. nienaturalenie ukształowany pagórek. Ale ogólnie nie jest źle i grodziska prezentują się dość atrakcyjnie
Badania archeologiczne/historia grodziska: Grodziska o użytkowane we wczesnym średniowieczu, o pruskim rodowodzie.
Opis: Wycieczka na te grodziska została zorganizowana podczas długiego majowego weekendu, które spędzaliśmy w agroturystyce w Sętalu. Jak tylko ustaliliśmy
agro, od razu zerknąłem do internety, gdzie znajdują się najbliższe grodziska. Okazało się że nie mogliśmy lepiej trafić :)). W odlegości około 1,5 km od wioski znajdują się dwa całkiem dobrze zachowane grodziska pruskie. Grodziska są bardzo ładnie położone na skraju doliny rzeczki Dywity. Zastanawiająca jest bliska odległość pomiędzy tymi grodziskami ( około 500 metrów ) Wystartowaliśmy w ekipie rodzinnej tzn. nasza rodzina i rodzinna szwagra, wyruszając od kościoła w Sętalu.

Z wózkiem na grodzisko:-)

Polna droga dostarcza nam pięknych widoków. Teren wokół Sętala jest bardzo pofałdowany z dużą ilością jezior. Po około 1 km ukazała nam się dolinka rzeczki Dywity.
Rzeczka ta tworzy miejscami bardzo wysoki i stromy jar. I właśnie te właściwości postanowili wykorzystać starożytni budowniczowie. Zbudowali dwa grodziska, które wykorzystują stromiznę kanionu. Pierwsze grodzisko - Kabikiejmy Górne- po drugiej stronie jaru, lekko po prawej stronie od drogi. Grodzisko to nienaturalny wznoszący się na 3-4 metry pagórek, lekko zagłębiony po środku. Od strony jaru grodzisku pochyłość grodziska 'schodzi 'w  głęboką kilkudzięcio metrowa stromiznę. Z grodziska rozpościera się ładny widok na okolicę.

Powyżej na zdjęciach grodzisko Kabikiejmy.

Grzesiek penetruje majdan grodziska w Kabikiejmach :-)

Grodziska zdobywamy już tylko w męskim gronie, dziewczyny zostały przy córeczkach :-). Drugi grodzisko (Sętal) znajduje się kilkaset metrów od pierwszego, jestwiększe  jeśli chodzi  o rozmiary ale z drugiej strony niższe. (około 2-3 metrów w najwyższym punkcie). Grodzisko w Kabikiejmach w połowy zarośnięte było przez chaszcze, natomiast,  tutaj mamy ładną trawkę. Wokół grodziska mamy intrygująco pofałdowany teren (być może ślady drogi prowadzącej do grodziska lub dolinka wyschniętej rzeczki).

W drodze na grodzisko Sętal.

Na majdanie Sętala

Ciekawa  rzeźba terenu wokół grodziska sętal- ślady dawnych dróg lub fosy ?

Grodzisko Sętal z oddali.

Niestety pogoda  nam nie dopisuje, zaczyna padać dlatego zarządzamy odwrót :-). Wracam z Grześkami do naszych kobiet. Następnego dnia wybieramy się na grodziska bezpośrednio z naszego agro,  już  większym składzie rodzinno-dzięcięcem. Niestety dotrzeć do grodzisk nam się nie udaje, zostaje nam jakieś 700 metrów ale dzieciaki padają. Za to udało mi się zrobić kilka fajnych fotek grodziska w Kabikiejmach Górnych z zupełnie innej strony.

Grodzisko w Kabikiejmach - nowe ujęcie :-)

Bardzo dawno nie byłem na Warmii, to piękna kraina pełna jezior, sennych miasteczek, no i fanastycznych krajobrazów. Na pewno jeszcze tutaj wrócimy i mam nadzieję zaliczę troche więcej grodzisk
W Sętalu polecam odwiedzić piękny XIX wieczny kościół w stylu negotyku. Kościół jest zadziwiająco duży jak na tak małą wioseczkę. zachowało się sporo oryginalnego wnętrza. W okolicy bardzo ciekawie wygląda jezioro Limajno, wokół niego znajdują się bodajże 3 grodziska, na pewno kiedyś odwiedzę jeszcz to miejsce.

wtorek, 02 sierpnia 2011

Nazwa/Najbliższa miejscowość: Gnosna / Junkrowy
Woj. Pomorskie
Powiat: Starogard Gdański
Jak dotrzeć:  Najłatwiej się tam dostać idąc od wsi Junkrowy i osady Zamkowa Góra. My tzn. ja, kolega Michał oraz kolezanka Kasia wystartowaliśmy ze Szczodrowa kierując się zielonym szlakiem turystycznym. W lini prostej GPS pokazywał 2-2,5km. Niestety zielony szlak zdecydowanie nie prowadzi po linii prostej i przeszliśmy  pewnie 4,5-5km. W każdym razie idąc zielonym szlakiem na pewno nie nie przegapimy grodziska.
Stan grodziska: Grodzisko bardzo dobrze zachowane. Grodzisko usytuowane na wysokim wzgórzu, nad doliną rzeki Wietcisi. Obiekt  posiada pięknie zachowane pięciometrowe wały. Średnica grodziska wynosio około 40-50 metrów
Atrakcyjność grodziska: 5
Badania archeologiczne/historia grodziska: Grodzisko datowane jest na VIII-XIII wiek.
Opis wyprawy: To miał być dwugodzinny niedzielny wypad, a wyszło jak zawsze czyli wyprawa na pół dnia. Wycieczkę zorganizowaliśmy  z dziećmi więc mało być lekko i przyjemnie. Przyjemnie owszem było, ale przeszliśmy około 8-9 kilometrów. Całe szczęście, że wziąłem dla Grześka rower więc nie marudził. Droga ze Szczodrowa prowadzi zielonym szlakiem doliną rzeki Wietisi, cały czas  towarzyszą nam piękne widoki.

Pogoda jak widać średnia, początek wiosny.

Do tych wzgórz idziemy, ich bliskość jest pozorna. Trzeba sporo drogi nadłożyć żeby tam się dostać.

Przylaszczki :-)

Dolina Wietcisi.

Wszędzie widać oznaki budzącej się wiosny, pierwsze bazie, w lesie kwitną przelaszczki i zawilce. Brzegi doliny są bardzo strome, a grodzisko znajuje się na jednym z bardziej stromych wzgórz, które otaczają dolinę. Ponieważ droga do grodzisko zajęła nam bardzo dużo czasu, to na odpoczynek i oględziny grodziska zostało niestety bardzo mało czasu. Popędzany przez towarzystwo mam bardzo mało czasu na 'myszkowanie'.  Grodzisko z trzech stron posiada wysoki 5 metrowy wał, jedynie od strony rzeki nie ma wału a grodzisko broni  trzydziestometrowa przepaść.  Sam majdan grodziska jest raczej mały i bardzo pofałowany. Jak widać dawni budowniczowi wybrali miejsce o wybitnych walorach obronnych. Ciekawie musiało wyglądać zdobywanie takiego grodziska.

Podczas tej wycieczki trzeba zrobić kilka naprawdę fajnych podejść.

Dzieciaki były bardzo dzielne.

No i w końcu dotraliśmy na grodzisko. Na zdjęciu  'zdobywamy' wały.

Widok z podnóża wałów, już tylko ja zostałem na dole :-).

Widok wałów od strony majdanu grodziska.

Widok na majdan grodziska.

Jeszcze jedno zdjęcie wałów, niestety grodzisko położone jest w gęstym lesie, co mocno utrudnia robienie zdjęć.

Na pewno jeszcze tutaj wrócimy, żeby dokładniej przyjrzeć się grodzisku. Na wycieczkę proponuje przeznaczyć troche więcej czas i pospacerować po okolicznych wzgórzach i dolinie Wietcisi.