Autor: Mariusz

Nazwa/Najbliższa miejscowość: Charzykowy Zamkowa Góra/ Zamek Chojnicki
Woj. Pomorskie
Powiat: Chojnice
Jak dotrzeć: Grodzisko znajduje się na dużym półwyspie jeziora Charzykowskiego, naprzeciwko przystani w Charzykowych. Półwysep jest trudno dostępny od strony lądu. Dlatego proponuję na grodzisko wybrać się kajakiem. Kajak bez problemu można wypożyczyć w Charzykowych.
Atrakcyjność grodziska: 3
Stan grodziska: Grodzisko zajmuje część niedostępnego półwyspu jeziora charzykowskiego. Grodzisko ma rozmiary 80 na 50 metrów. Od strony lądu grodzisko bronione jest wysoki na 3-4 metrów wał (wysokość wału od strony majdanu około 1 m). Majdan grodziska jest bardzo gęsto zarośnięty. Od strony jeziora grodzisko nie posiada wału, chronione jest przez bardzo strome brzegi półwyspu. Brzeg miejscami jest tak stromy, że ciężko jest wyciągnąc kaja na brzeg.
Badania archeologiczne: W tym miejscu posiłkuje się informacjami z forum zamki i grodziska. Grodzisko ma wczesnośredniowieczną metrykę (IX wiek ?. Wcześniej w tym miejscu istniała osada obronna (okres Halsztacki/Latyński). W XIV wieku krzyżacy zbudowali tutaj zamek (pomocniczy). W zamku w czasie wojny trzynastoletniej schronienie znalazł komtur człuchowski. Zamek dzięki swojemu wybitnie obronnemu położeniu nie został zdobyty do końca trwania wojny trzynastoletniej.

Opis: Rok temu odwiedziłem grodzisko w Charzykowych, w pobliżu wzgórza Wolność. Próbowałem dwa razy dotrzeć do grodziska znajującego się na górze Zamkowej na półwyspie jedziora Charzykowskiego. Na półwysep nie ma oczywistej drogi od strony lądu, wszędzie bagna, podmokły i gęsty las lub prywatne tereny. Wtedy jeden z czytelników bloga poradził że najlepszym sposobem żeby dostać się na grodzisko będzie droga wodna. Jak widać miejsce grodziska zostało wybrane bardzo starannie - nawet dzis nie jest łatwo tam się dostać. W tym roku postanowiliśmy z synem ten pomysł zrealizować - tym bardziej, że na użytek wakacyjnych wypadów kupiłem dmuchany kajak. Faktycznie przepłynięcie na półwysep okazało się całkiem przyjemną wycieczką. Jadąc do Charzykowych słuchamy audiobooka 'Pan Samochodzik i Templariusze' i akurat trafiamy na rozdział z pościgiem czarnego charakteru, akcja dzieje się właśnie w Charzykowych. Zmotywowani lekturą :-) startujemy z plaży w Charzykowych, pełnej o tej porze roku wczasowiczów. Jezioro Charzykowskie to jedno z największych jezior w Polsce, o tej porze roku bardzo zatłoczone - pływa po nim pełno jachtów, kajaków rowerów wodnych.... Nas czeka przepłynięcie około 1 km - półwysep znajduje się na wprost plaży w Charzykowych.

Górka przed dziobem to właśnie wzgóże grodziska.

Nasze 'czółno' przybiło do brzegu :-).

Dopływając do półwyspu jesteśmy trochę zaskoczeni, półwysep ma bardzo strome brzegi- tak strome że w wielu miejscach nie da się do niego przybić do niego kajakiem-brzegi są prawie pionowe. Po chwili poszukiwań udało się znaleźć trochę mniej strome miejsce.Łatwo sobie wyobrazić że przy tak stromych brzegach zdobycie grodziska od strony jeziora było bardzo trudne. Grodzisko od strony lądu bronione jest dość wysokim wałem. Majdan grodziska jest lekko wklęsły - typowy dla tego typu obiektów. Las wokół grodziska jest podmokły i gęsty.Widać, że ludzie nie często tu zaglądają.

Powyżej zdjęcia głównego wału grodziska

Wysokość wału widać, porównując do sylwetki człowieka (dość małego człowieka :-) )

Ze wzgórza grodziska mamy wspaniały widok na jezioro charzykowskie. Podobno był tu zamek krzyżacki. Szkoda, że po zamku krzyżackim nie pozostał żaden ślad. W tak niedostępnym miejscu wylądałby fantastycznie. Przeszłość tego miejsca jest bardzo interesująca, ale wg mnie dużo ciekawiej prezentuje się grodzisko nieopodal wzgórza Wolność również opisanego na blogu.

niedziela, 07 lipca 2013

Nazwa/Najbliższa miejscowość: Kamienica Królewska
Powiat: Kartuski
Jak dotrzeć: W okolicy jest kilka ciekawych tematów. Przede wszystkim lasy w pobliżu Kamienicy Królewskiej kryją w sobie ogromne kurhanowisko. Kurhany można znaleźć na przestrzeni wielu hektarów. Szukając kuhanów z Kamienicy kierujemy się drogą do Mirachowa. Po przejechaniu 2-3 km po lewej stronie i po prawej stronie ciągnie się las, w którym szybko uda nam się znaleźć kurhany. Większość z nich jest zniszczona, część jest zrekonstruowana, część mam wrażenie zachowała się w stanie nienaruszonym. Skręcając po lewej stronie drogi wchodzimy w las w którym znajduja się potężne kaszubskie wzgórza. Grodzisko znajduje się na jednym ze szczytów kulminacji zwanej Górą Zamkową. Szukając grodziska trzeba się kierować na pasmo wzgórz nad jeziorem Junno.
Atrakcyjność grodziska: kurhany 4, grodzisko 3 ( jeśli uwzględnić piękne położenie to 4)
Stan grodziska: Obiekt w Kamienicy Królewskiej jest grodziskiem cyplowym. Niewielki cypel odcięty jest od pozostałej części wzgórza fosą oraz wałem. Sam szczyt cypla jest wyraźnie przeprofilowany. Grodzisko jest niewielkich rozmiarów - około 25-30 m na 10 metrów. Wał ma wysokość około 1-2 metry i jest dość mocno zniszczony. Majdan grodziska jest mocno pofałdowany. Przez grodzisko prowadzi niebieski szlak turystyczny.

Badania Archeologicznie: Nie posiadam informacji.
Opis: To miała być rowerowa wycieczka ojciec i syn, a wyszło pół na pół trochę roweru i całkiem sporo włóczenia się po kaszubskich lasach.Wycieczka w okolicy Kamienicy Królewskiej planowana przeze mnie już od dawna. Znajdująca w okolicy Góra zamkowa miała kryć w sobie grodzisko. Dodatkowo jedna z map turystycznych  pokazywała w okolicy kilka grodzisk. Niektóre z nich mają znajdować się w zabudowanej okolicy jeziora Potęgowskiego. Zostawiamy samochód w centrum wsi, przesiadamy się na nasze rowerki i śmigamy szosą do Mirachowa. Nasza mapa pokazuje grodzisko po prawej stronie drogi w odleglosci okolo 4-5 km od Kamienicy. Ten odcinek to praktycznie cały czas podjazd. Dają się nam we znaki kaszubskie pagórki. Po 4 km skręcamy w prawo w leśną drogę. Las w tym miejscu bardzo podmokły, gęsty. Syn trochę narzeka bo w tym miejscu, spacer do łatwych nie należy.   Znajdujemy sporo pagórków, ale nie widać nigdzie  żadnych śladów wałów i fos. W końcu na jednym z takich pagórków znajdujemy świetnie zachowany kurhan. Szybko okazuje się że okolica usiana jest kurhanami. Większość z nich jest zniszczona, ale wyraźnie widać kupki kamieni, które pozostały po zniszczonych kurhanach.

Pierwszy ze znalezionych kurhanów

Powyżej zdjęcia kurhanów i to co z nich zostało.

Urokliwe jeziorko leśne w okolicach którego znaleźliśmy kurhany.

Pozostałości grodziska jednak nie znaleźliśmy, być może jest gdzieś tam zagubiony pośród tych bagnistych wzgórz ? Wsiadamy na rowery i jedziemy na główny cel naszej wycieczki czyli czas na Górę Zamkową. Cały las wokół Góry Zamkowej również usiany jest kurhanami. Część z nich została odtworzona - pięknie się prezentują. Wzgórza poprzecinane są głębokimi dolinami i drogami, których rodowód zapewne jest bardzo stary. Góra Zamkowa to całe pasmo kaszubskich wzgórz, które stromo opadają w kierunku jeziora Junno, trudno tutaj wyróżnić jakąś jedną zdecydowaną kulminacje. Z platformy widokowej zbudowanej na jednym ze stoków rozpościera się piękny widok na okoliczne jeziora.

W drodze na grodzisko...

D

Na szlaku zapominianymi drogami ...

Zrekonstuowane kurhany w okolicach Góry Zamkowej

Znalezienie grodzisko okazuje się całkiem trudne - spenetrowaliśmy z synem wiele pagórków i dopiero wracając do rowerów trafiamy na ten właściwy. Grodzisko znajdujduje się na jednym z cyplów rozległej Góry zamkowej. Grodzisko odcina się od pozostałej cześci cypla niezbyt wysokim, ale wyraźnym wałem oraz płytką fosą. Po całym dniu chodzenia, w końcu udało nam się znaleźć to co szukaliśmy. Sukces !!!. To typowe grodzisko wyżynne, niezbyt wielkie i efektowne. Najwięszy urok tego grodzisk to widok na Jezioro Junno. Zmęczeni ale szczęśliwi wracamy do domu.

Niebieskim szlakiem podążamy na grodzisko, w oddali widać wał grodziska.

Następna fotka z głównym wałem grodziska.

Przeprofilowany wierzchołek wzgórza.

Jak wiele grodzisk, Zamkowa Góra również ma swoją legendę. Szczegóły na zdjęciu :-)

Tą ściężką zapewne Zuzanna nosiła wodę z jezioro  Junno.

Bardzo polecam wycieczki w okolicach Kamienicy Królewskiej - piękne lasy, gdzie co krok trafiamy na ślady kurhanów, roległe widoki i z tego co pokazuje mapa zostało tam jeszcze kilka grodzisk to odnalezienia. Na pewno jeszcze nie raz wrócimy w tą okolicę.