Autor: Mariusz

Nazwa/Najbliższa miejscowość: Orle
Woj.Pomorskie
Powiat: Wejherowo
Jak dotrzeć: Grodzisko położone jest nad północnym brzegiem jeziora Orle (a dokładniej nad jego dawnym brzegiem). Najlepiej do grodziska dojść oznakowaną ściężką przyrodniczo leśną. Jedyny problemem jest znalezienie początku tej ścieżki, najlepiej posłużyć się GPS'em. Grodzisko znajduje się na końcu tej tej ścieżki. Droga doskonale nadaję się na wycieczkę rowerową.

Atrakcyjność grodzisk: 3+
Stan grodziska: Grodzisko zajmuje cypel, który przed wiekami prawdopodobnie był półwyspem jeziora Orle. Grodzisko odciętę jest od reszty cypla głęboką, 4-5 metrową fosą. Dodatkowo fosie towarzyszy niewysoki około 1 metrowej wysokośći wał. Z pozostałych stron grodzisko nie posiada dodatkowych umocnień.Dno fosy sięga poziomem  dna dawnego jeziora, więc pewnie kiedyś fosa była zalana wodą. Długość fosy wynosi około 30 metrów.

Badania Archeologicznie: Jedyne informację jakie udało mi się zdobyć na temat badań znajdowały się na  tablicy informacyjnej znajdującej się koło grodziska. Prawdopodobnie były tutaj  prowadzone badania sondażowe, a według legend stała tutaj strażnica krzyżacka.

Od jednej z czytelniczek bloga dostałem informację, że w 2005 roku były prowadzone badania sondażowe, ale wyniki nie zostały opublikowne.

Opis: Temat grodziska Orle pojawił się 'na tapecie' rok temu. Na  Pomorskim Forum Eksploracyjnym znalazłem opis wycieczki rowerowej, która dotarła do Zamkowej Góry w Orlu. Po obejrzeniu kilku zdjeć już wiedziałem, że wkrótce odwiedzę to miejsce.  Wycieczkę urządziliśmy sobie z synem w ramach 'wyrabiania' formy rowerowej. Aby urozmaicić
sobie trasę wystartowaliśmy z Bolszewa. Bolszewo praktycznie łączy się z wioską Orle. I tu pojawia się pierwszy problem, złapałem konkretną gumę i ku niezadowoleniu syna, wycieczka rowerowa szybko się zakończyła. Pozostał nam spacer. Co robić - nie zawsze plany są realizowane w 100% - życie. Kolejny problem to znaleziene początku ścieżki
przyrodniczej. Wiele polnych dróg odbijało w prawo, ale na żadnej nie było informacji że dotrzemy to tejże scieżki. Kolejny już raz ratuje nas GPS w moje komórce :-) - bardzo przydatne urządzenie. Wybierając drogę  prowadzącą koło tartaka, trafiamy na 'pierwszą stację' ścieżki przyrodniczej wokół jeziora Orle.

Powyżej zdjęcia ze ścieżki przyrodniczej

Jezioro to było kiedyś dużo większe, ścieżką prowadzi głównie dawnym brzegiem tego jeziora. Spacerowi towarzyszą piękne leśne krajobrazy. Po pokonaniu 2-3 km docieramy do końca ścieżki przyrodniczej. Ścieża nagle skręca z polnej drogi w las. Po przejściu kilkudzięsieciu metrów, orientujemy się, że idziemy grzbietem cyplu. Las jest bardzo gęsty, dopiero  z odległości kilknastu metrów dostrzegamy głęboką fosę.  Głębokość tej fosy zdecydowanie wyróżnia to grodzisko od innych pomorskich grodzisk położonych na półwyspach (np. Otomin). Tutaj głębokość fosy sięga 4-5 metrów, fosa wygląda bardzo efektownie. Dodatkowym zabezpieczeniem grodu był niewysoki wał (wysokość około 1m). Fosa i wał porośnięta jest pięknymi starymi bukami.

Zdjęcia głębokiej fosy grodziska Orle.

Grzesiek zdobywa grodzisko Orle - łatwo nie było, fosa jest bardzo stroma.

Widok na wał od strony grodziska.

Zbocza fosy porastają piękne buki.

Co ciekawe grodzisko  z trzech pozostałych stron nie posiada dodatkowych zabezpieczeń co sugeruje, że przed wiekami było otoczone wodami jeziora.  Cypel ma wysokość kilkanaście metrów ponad otaczający go teren. Majdan dawnego grodziska jest porośnięty gęstym lasem i jest raczej płaski. Z brzegów grodziska ropościera się piękny widok na pradolinę rzeki Redy, w której leży jezioro Orle. To najbardziej lubię w tych wycieczkach - większość grodzisk leży w bardzo malowniczych często odludnych miejscach. Grodziskom często towarzyszy tajemnica, rzadko kiedy znamy dokładną historię tych miejsc. Te nasze rodzinne i koleżańskie wycieczki po starych grodach są dla mnie świetny odpoczynek. Najbliższe grodziska częściej będą odwiedzane na rowerze i być może pontonem (te na wyspach).

Chmurne niebo zmusza nas, szybkiego odwrotu z grodziska. Okazało się, że i tak za późno i pół godziny później zmokliśmy do suchej nitki :-). Będąc w okolicy Orla warto odwiedzić grodzisko w Żarnowcu, jest podobno bardzo efektowne o czym przekonam się mam nadzięję podczas następnych wycieczek.

Na wielu grodziskach widziałem takie napisy jak ten na powyższym zdjęciu, jak widać grodziska to bardzo romantyczne miejsca ;-)

środa, 04 lipca 2012

Nazwa/Najbliższa miejscowość: Charzykowy/Wolność
Woj. Pomorskie
Powiat: Chojnice
Jak dotrzeć: Jadąc drogą nr 212 z Konarzyn do Chojnic, około 3 km przed skrętem do Charzykowych, mijamy po prawej strone parking w lesie, ktory na niektórych
mapach jest oznaczony jako ścieżka edukacyjna Wolność. Parking jest oznaczony tablicą wstępu do lasu  (znak charakterystyczny: parking posiada śmietniki :-) ). Na tym parkingu  można zostawić samochód, następnie wchodzimy w las mniej 'wydeptaną' drogą. Jak to w  zyciu bywa - mniej uczęszczana droga prowadzi do celu :) Po przejściu około 500 metrów, idąc grzbietem wzgórza docieramy do wałów grodziska.
Atrakcyjność grodzisk: 4+
Stan grodziska: Niewielkie groodzisko wyżynne o średnicy  majdanu około 20 metrów. Grodzisko jest doskonale zachowane. Wyraźna linia wałów sięgająca 2-3 metrów. Majdan jest znamiennie pofałdowany. Grodzisko jest bardzo malowniczo położone na końcu wysokiego cypla. Poniżej wzgórza leżą podmokłe, bagienne tereny ciągnące się aż do brzegów jeziora Charzykowskiego.
Badania Archeologicznie: Znalazłem informację, że grodzisko pochodzi VIII-X wieku. Prawdopodobnie grodzisko było badane sondażowo.

Opis: To była dziwna wycieczka. W ramach letniego spaceru postanowiłem z chłopakami (syn i kuzyn) poszukać dwóch grodzisk w okolicach Charzykowych koło Chojnic. Pierwsze z nich miało być 'proste' - leży na półwyspie jeziora Charzykowskiego, wydawało się że powinna prowadzić na nie jakaś leśna droga. A tu niespodzianka - droga owszem była, ale w pewnym momencie ginęła w gęstym lesie i pojawił się znak 'Ostoja dzikich zwierząt, wstęp wzbroniony'. Dalej las a właśćiwie chaszcze wyglądały już mało sympatycznie, przebijanie się  przez niego z dziećmi odpadało. Tym bardziej że teren zaczął się robić bagnisty. Musiałem odpuścić. Co ciekawe byłem w tej okolic miesiąc później próbując trafić na półwysep  od strony Charzykowych, ale tutaj droga prowadząca wzdłuż bagnistego brzegu również kończy się tablicą 'Wstęp wzbroniony'. Mam taką teorię, że w okolicy półwyspa znajduje się gniazdo jakiegoś orła. W przypadku tych rzadkich ptaków obowiązuje ochrona gniazda. Las w okolicach półwyspu jest często bagnisty i gęsty. Tak więc na razie grodzisko na półwyspie zwane Górą Zamkową musi poczekać.
Drugim grodziskiem  w okolicach Charzykowych to grodzisko na wzgórzu Wolność - stwierdziliźmy z chłopakami, że spacerek był za krótki. Przejechaliśmy samochodem parę kilometrów do parkingu, który według moich rachunków powinien znajdować się blisko wzgórza Wolność. W opisach znalezionych w sieci - okolicach lasu i wzgórza Wolność powinno znajdować się grodzisko. Parking  oznaczony jest tablicą wejścia do lasu ( tablica z cyklu nie wrzucac papierków, nie karmić zwierząt itp :)). Po przejściu około 500m dostrzegam na sąsiednim wzgórzu zarysy wałów. Zachęcam chłopaków do dość stromego podejścia i  grodzisko zdobyte :-).

Powyżej zdjęcia grodziska widzianego  z dołu, ostro się z chłopakami wspinaliśmy.

Grodzisko choć nieduże rozmiarami prezentuje się świetnie.Mamy tutaj wybitny cypel, którego otarzają z trzech stron bagna. Wzgórze góruje nad bagnistym brzegiem jeziora Charzykowskiego. Wały grodziska sięgają 1,5-2 metrów, na wzgórzu rośnie piękny buczynowy las. Wały grodziska można dostrzec z daleka, las jest stosunkowo rzadki. Majdan grodziska ma średnicę około 20 metrów i jest mocno  pofałdowany. Wydaje się, że grodzisko w przeszłości otoczone było fosą, z jednej strony widać jeszcze jej  ślady.

Jeszcze jeden widok masywnych wałów grodziska

Jak widać na powyższym zdjęciu grodzisko jest często odwiedzane. Na wałach mamy mocno wydeptaną ścieżkę.

Zdjęcia majdanu grodziska.

Jak widać chłopaki całkiem dobrze się bawią.

Co ciekawe grodzisko ze wzgórza Wolność i grodzisko z półwyspu są oddalone w linie prostej o kilka kilometrów. Prawdopodobnie stąd pochodzili założyciele miasta Chojnice.
Niedaleko grodziska powinna przechodzić sćieżka edukacyjna 'Las Wolność', ja nie zauważyłem żadnych oznaczeń, być może za bardzo skupiłem się na grodzisku :-). Polecam to miejsce na rodzinny spacer.