Autor: Mariusz

piątek, 29 lipca 2011

Nazwa/Najbliższa miejscowość: Godziszewo/Siwałka
Powiat: Starogard Gdańsk
Jak dotrzeć:  Polecam zatrzymać samochód blisko plaży w Godziszewie (jezioro Godziszewskie) lub cmentarza. Następnie przechodząc obok plaży miejskiej idziemy drogą polną wzdłuż jeziora, po przejściu około jednego kilometra docieramy do końca długiego półwyspu. Koniec półwyspu odcięty jest od lądu wysokim 6-8 metrowym wałem.
Stan grodziska: Grodzisko  półwyspowe, doskonale zachowane. Od strony lądu odcięte potężnym wałem. Od strony jeziora  majdan grodziska jest wyniesiony nad tafle jeziora około 2 metrów.
Atrakcyjność grodziska: 5
Badania archeologiczne/historia grodziska:Grodzisko o wczesno-średniowiecznym pochodzeniu.Od jednej z czytelniczek bloga otrzymałem informację, że grodzisko było  badane do tej pory tylko powierzchniowo.
Opis: Grodzisko okazało się dla mnie jednym z większych wyzwań - i to nie dlatego, że  jest je trudno odnaleźć - bynajmniej. Otóż  wyprawiłem się na nie z moją dwójką urwisów. Naprawdę miałem dużo szczęścia, że dzieci miały doskonałe humory i udało się odnaleźć to bardzo efektowne grodzisko. Choć muszę przyznać jakieś 200 metrów od grodziska miałem kryzys - dzieci zaczynały marudzić a według moich obliczeń powinienem już dawno dotrzeć do pozostałości grodu. Gdy już traciłem nadzieję, dzieciaki nawoływały do odwrotu właśnie  wtedy zobaczyliśmy potężny wał grodziska.

Wał grodziska wyłonił się z lasu.

Majdan grodziska porośniety jest młodymi brzózkami, z grodziska widzimy całe jezioro.

Wał grodziska jest naprawdę imponujący :-)

Wał ma około 8 metrów wysokości, prezentuje się naprawdę imponująco. Grodzisko nazywane było przez okoliczną ludność Czubatką, Czapką szwedzką  lub kazalnicą. Wokół grodziska urosło kilka lokalnych legend. Jedna z nich opowiada o bitwie ze Szwedami, która miała się rozegrać na tym grodzisku. Z tego co wiem dokumenty i fakty historyczne przeczą tej legendzie. Być może chodzi o jakąś średniowieczną potyczkę, a ludzka pamięć zatarła się zmieniając pruskich lub polskich wojów w Szwedów ?

Nieustraszeni zdobywcy grodzisk wracają do domu :-)

środa, 27 lipca 2011

Nazwa/Najbliższa miejscowość: Gołubie/Pierszczewo
Powiat: Kartuski
Jak dotrzeć:   My szliśmy od miejscowości Gołubie, ale jeśli komuś nie zależy na spacerku najlepiej pojechać od razu do Gołubie-wybudowanie. Następnie kierujemy się
na jezioro Zamkowisko. Przy rozstaju dróg łatwo zauważy wysokie zalesione wzgórze. Na jego szczycie znajdziemy pozostałości  grodu.
Stan grodziska: Grodzisko jest dość dobrze zachowane. Wzgórze ma płaski szczyt, który  z jednej strony strony odcięty jest kilkumetrowym wałem od reszty wzniesienia. Bardzo ciekawie wygląda  droga wjazdowa na grodzisko oraz pozostałości bramy.
Atrakcyjność grodziska: 4
Badania archeologiczne/historia grodziska: Na dzień dzisiejszy brak informacji.
Opis: Przed nami kolejne grodzisko 'zdobywane' zimą. Ekipa 'eksploratorów' to sami faceci: ja i synek, kolega Michał i synek, kolega Krzysiek. Mamy  GPS'a więc możemy poszaleć, idziemy zupełnie nietypową trasą z Gołubia startując z jakiś ogródków działkowych. Najpierw przez las, potem zalesioną  dolinką. Gołubie to miejsce o typowo kaszubskim krajobrazie  - dużo stromych wzgórz, poprzecinanych jeziorami rynnowymi- naprawde piękny teren.

Mijamy Gołubie Wybudowania - dzieci trochę marudzą, ale dają się zagadać albo przekabacić. Docieramy na grodzisko - położonego na bardzo stromym wzgórzu położonym nad jeziorem o wymownej nazwie Zamkowisko. Wdrapujemy sie na sam szczyt wzgórza który otoczony jest niewielkiej wysokości wałem.To wzgórze to właśćiwie półwysep, który zapewne przed wiekami był otaczony przez bagna bądź jezioro. Z majdanu grodziska roztacza się fantastyczny widok na jezioro - piękny krajobraz. Grodzisko z jednej strony ma duży, kilkumetrowy wał. Wał zbudowano w miejscu gdzie wzgórze łagodnie opada, a więc najbardziej narażone na atak wroga. Zachowały się pozostałości dawnej bramy grodziska wraz ze śladami drogi prowadzącej do grodziska.

Na zdjęciu synek a w tle majdan grodziska.

Widok z  grodziska na jezioro Zamkowisko

Główny wał grodziska porośnięty młodymi bukami.

Wał widziany od strony drogi wjazdowej.

Te tarasy to prawdopodobnie pozostałości drogi wjazdowej na grodzisko.

Droga ta ciekawie się wije i zakręca, prawdopodobnie po to by utrudnić ewentualnemu najeźdźcy szybkie dotarcie do grodziska. Podsumowując całkiem interesujące grodzisko, a sama wyprawa dobra na niedzielny spacer z dziećmi.

Wzgórze grodziska jest naprawdę strome :-)

wtorek, 19 lipca 2011

Nazwa/Najbliższa miejscowość: Zamkowa Góra / Kartuzy
Powiat: Kartuzy
Jak dotrzeć:  Grodzisko położone jest przy drodze 228 z Kartuz do Smętowa Chmieleńskiego. Jadąc od strony Kartuz, jakieś 500 metrów przed smętowem mijamy zalesione wzniesienie - to właśnie zamkowa góra.
Stan grodziska: Grodzisko  nie posiada typowych cech grodziska, takie jak wyraźne wały lub fosy.Można tu jedynie mówić o reliktach wału. Wierzchołek wzniesienienia jest nienaturalnie plaski, brzeg delikatnie podniesiony a środek nieznacznie zapadnięty (częsta sytuacja dla majdanu grodziska).Przy samym szczycie widać nienaturalne  ukształowanie wierzchołka, sztuczne tarasy itp. Na majdanie grodziska znajduje się bagniste zagłębienie - spotkałem się z interpretacjami, że jest to pozostałość po zbiorniku na wodę.
Atrakcyjność grodziska: 4,5
Badania archeologiczne/historia grodziska: Nie dotarłem do informacji na temat badań archeologicznych.
Opis wyprawy: Grodzisko zwidzaliśmy z synem podczas krótkiego zimowego spaceru z synem. Wiedziałem, że jest położone blisko drogi, a ponieważ był lekki mróz nie chciałem specjalnie forsować długiej wyprawy.  Zamkowa góra wznosi się na wysokość trzydziestu metrów ponad otaczający ją teren (222m npm), jest porośniętą starym bukowym lasem. Miejsce to zostało objęte rezerwatem przyrody, by chronić te stare często 250 letnie drzewa. Podejście od strony drogi jest bardzo strome, trzeba uważnie wybierać drogę żeby nie zjechać tyłkiem na dół.

Stroma droga na grodzisko :-)

Jesteśmy w połowie drogi, na zdjęciu w oddali widać płaski majdan grodziska.

Po konkretnym podejściu osiągamy sztucznie wypłaszczony wierzchołek. Wprawne oko od razu dostrzeże że to nie natura tak ukształowała to wzniesienie. Majdan grodziska ma podłużny kształt, tylko z jednej strony jest stosunkowo łagodne dojście, gdzie do grodzisko dociera tak jakby grań. Dość dobrze można spostrzec gdzie była brama grodziska.

Na zdjęciu powyżej pozostałości wałów grodziska.

Powyżej zdjęcia z majdanu grodziska.

'Grań' łącząca wzgórza rezerwatu.

Na zdjęciu powyżej wyraźnie wiedać relikty wałów.

Obserwując układ wzniesień zastananawiam się czy przypadkiem główne grodzisko nie poprzedzała strażnica pilnująca drogi na grodziska, która mogła znajdować się na sąsiednim wzgórzu. Biegamy sobie z Grześkiem od wzgórza do wzgórza, mamy idealną pogodę  -5 stopni , błękite niebo i piękne widoki. Miejsce zaskakuje malowiniczością i patrząc po nacięciach na drzewach zostało docenione przez zakochanych ;) (napisy w  stylu K+M=wielka miłość :). Miejsce te ma też swoją legendę podobno przed wiekami mieszkał tutaj bardzo zły zbój który porwał i więził księżniczkę. Jedna z wersji tej legendy została opisana tutaj. Grześkowi bardzo się podobała wycieczka a to oznacza że miejsce jest bardzo dobre na spacer z dziećmi :)