Autor: Mariusz

proszę o kontakt.
Kategorie: Wszystkie | Grodzisko
sobota, 20 grudnia 2014

Nazwa/Najbliższa miejscowość: Weklice (Schwedenschanze)

Woj. Warmińsko-Mazurskie

Powiat: Elbląg

Jak dotrzeć:  W okolicy Weklic znajduje się 5 grodzisk. Tym razem  wybrałem się na największe z nich, oznaczonym na  niemieckich sztabówkach jako Schwedenschanze. Grodzisko znajduje się w lesie, w odległości około 1 km na północny zachód od  Weklic. Grodzisko położone jest na  długim cyplu, otoczonym głębokimi wąwozami. Drugie z odwiedzonych grodzisk znajduje się na skraju wsi. Jest to niewielki pagórek ze ściętym szczytem położonym na  północno-wschodni skraju wioski.

Atrakcyjność grodzisk: 5

Stan grodziska: Grodzisko Schwedenschanze  ma bardzo interesujący układ wałów. Grodzisko posiada wał dookolny i aż trzy wały  odcinkowe. Cały obiekt ma długość 230 metrów. Wyraźnie wyróżnia się centralna część, otoczona wałem dookolnym. Jeśli chodzi o grodzisko w pobliżu wsi jest to do naszych czasów zachowało się nienaturalnie strome wzgórze ze ściętym wierzchołkiem. Płaski wierzchołek ma rozmiary 25 metrów na 15 metrów. Grodzisko od strony północnej posiadało wał odcinkowy, który do naszych czasów dotrwał w stanie szczątkowym. Grodzisko nazywane jest czasami Strażnicą.

Na mapie powyżej, widać ciekawy układ wałów grodziska Schwedenschanze

Badania Archeologiczne: Grodzisko zwane Schwedenschanze badane było wykopaliskowo w roku 1925. Wielokrotnie badane powierzchniowo. Grodzisko-Strażnica badana była powierzchniowo w 1982 roku.
Opis wycieczki:  Weklice odwiedziłem z kolegą i chłopakami jesienią roku 2013. Obejrzeliśmy wtedy dwa grodziska, a samo miejsce zrobiło na nas duże wrażenie. Wówczas nie udało się zobaczyć największej fortyfikacji- Schwedenschanze. Tak jak zapowiedziałem, wróciłem tutaj ponownie jesienią 2014 - tym razem tylko z synem. W piękną, słoneczną sobotę wyruszamy rowerami ze starej stacyjki Bogaczewo.  Żegnają nas klasyczne semafory kształtowe, pędzimy co sił w stronę Weklic. W Weklicach kierujemy się na północny skraj wioski.
Docieramy to tablicy informacyjnej, krótko opisującej grodziska w Weklicach. Niestety droga, którą chcieliśmy dotrzeć do grodziska Schwedenschanze przechodzi poważny remont, dlatego zostawiamy tutaj rowery piechotą idziemy na północ  szukać Schwedenschanze. Patrząc na mapę, droga na grodzisko wydaje się oczywista, w rzeczywistości nie jest to takie proste. Cały teren jest poprzecinany jarami, pełen stromych wzgórz. Po kilku chwilach odnajdujemy właściwe wzgórze. Mamy jesień w pełni, całe wzgórze jest żółte od liści. Ze wzgórza grodziska mamy piękne widoki na głębokie jary wyżyny Elbląskiej. Grodziska jesienią i wczesną wiosną wyglądają najlepiej. Grodzisko  Schwedenschanze jest obiektem wieloczłonowe. W najwyższym punkcie wzgórza zbudowano wały dookolne, żeby tam się dostać przeciwnik musiał najpierw pokonać dwa wały odcinkowe lub próbować sforsować głęboki wąwóz.

Powyżej kilka zdjęć wałów poprzecznych grodziska.

Powyżej zdjęcia wału dookolnego grodziska

Spojrzenie w głąb wąwozu

Przez teren grodziska przebiega droga, która być może pochodzi z czasów funkcjonowania grodu. To prawdopodobnie w tym miejscu toczyły się krwawe walki prusko-krzyżackie opisywane w kronice Piotra z Duisburga. Badania wykazały, że wały grodziska zostały  spalone w XIII wieku. Spacerując po majdanie rozprawiamy z synem zastanawiające się, jak ten gród musiał kiedyś wyglądać. Pozostałości warowni są bardzo malownicze, szczególnie teraz, kiedy nie kryje je gęsta roślinność. Wracając do naszych rowerów lekko zbaczamy z kursu i wchodzimy na szczyt grodziska Strażnica. Obiekt z pewnością nie jest naturalnym wzgórzem. Niedaleko Strażnicy, dołem biegł stary szlak handlowy do Sambii. Być może gród ten w jakiś sposób kontrolowało ten szlak - stąd też nazwa Strażnica.

Zdjęcia grodziska Strażnica.

Z pięciu Weklickich grodzisk, zobaczyłem cztery. Na pewno jeszcze tu wrócimy obejrzeć ostatnie z nich zwane Kleiner Schlossberg. Czas wracać do Bogaczewa, gdzie już z daleka wita nas kolejowa wieża ciśnień. Pamięta czasy kiedy na tych torach, niepodzielnie królowały parowozy.

Piękne jary w okolicach grodziska.