Autor: Mariusz

Nazwa/Najbliższa miejscowość: Białogarda
Powiat: Lęborski
Atrakcyjność grodziska:
Jak dotrzeć: Będąc w Białogardzie kierujemy się na kościół. Już przy kościele łatwo odnajdujemy tablicę informacyjną o ścieżce turystycznej biegnącej naturalną fosą grodziska. Warto wdrapać się na górkę za cmentarzem, tam odnajdziemy wały dawnych fortyfikacji.
Stan grodziska: Z informacji, które posiadam wynika, że dużą część grodziska zajął kościół oraz cmentarz. Aczkolwiek za cmentarzem widać wyraźne pozostałości wałów grodziska. Grodzisko zajmuje strome wzgórze, zachowała się  część wałów.
Badania archeologiczne/historia grodziska: Wzgórze zamieszkałe było od co najmniej VIII w ne. W Xiii wieku gród był stolicą księstwa Białogardzkiego, którym rządziła ciekawa i tajemnicza dynastia Sobiesławów. O gród często toczyły się walki zarówno bratobójcze między książetami pomorskimi oraz z zakonem krzyżackim, który położył kres świetności Białogardy. Prawdopodobnie grodzisko kontrolowało ważne skrzyżowanie dróg. Nie znam dokładnie historii badań archeologicznych tego terenu, jeśli ktoś ma jakieś informacje poproszę o maila. Tutaj można poczytać trochę więcej na temat historii Białogardy (http://www.parafiabialogarda.pl/historia.html).
Opis wycieczki: Spacer na grodzisku wykonałem w ramach powrotu z długiego weekendu który spędziliśmy w Łebie. Pogoda była paskudna, lało jak z cebra, wiec rodzina została w samochodzie, a ja odbyłem krótki spacer oglądając to co zostało z wielkiego grodziska w Białogardzie. Co ciekawe naturalną, dawną fosą grodziska w Białogardzie poprowadzono ścieżkę edukacyjno historyczną. Niestety jak tutaj byłem, miałem fatalną pogodę i po prostu pędziłem przez tą fosę żeby jak najszybciej dotrzeć do śladów dawnego grodu. Nie zawiodłem się, po 200,300 metrach wdrapałem się zboczem fosy na tereny położone za cmentarzem.

Powyższe zdjęcia przedstawiają naturalną fosę grodziska Białogarda.

Tam faktycznie  było widać ślady dawnych fortyfikacji. Widać dość wysokie wały (do 4m) i charakterystyczny nierówny teren majdanu. Niestety brzydka pogoda wygoniła mnie szybko z powrotem do samochodu. Wrażenie robi ogromna naturalna fosa tego grodziska, głębokości może nawet 10 metrów. Wzgórze grodziska otaczają podmokłe łąki.

Powyżej pozostałości wałów, jak widać po zdjęciach trochę padało :)

Podobno niedaleko można dostrzec stare groble, którymi prowadziły średniowieczne drogi. Na pewno wrócę kiedyś do tego miejsca w bardziej sprzyjących okolicznośćiach

sobota, 19 lutego 2011

Nazwa/Najbliższa miejscowość: Przywidz
Powiat: Gdański
Atrakcyjność grodziska:
Jak dotrzeć: Jadąc samochodem z Gdańska w kierunku Kościerzyny w miejscowości Przywidz skęcamy w lewo przy kościele. Parkujemy jakieś 100-200 metrów od drogi, przy jeziorze. Następnie idziemy około 1-1,5 km wzdłóż brzegów jeziora. Mijamy po lewej stronie wyspę, następnie trafiamy na półwysep, na którym istniał kiedyś gród.
Stan grodziska: Grodzisko dość dobrze zachowane. Grodzisko posiada fosę oraz wysoki wały (wysokość do 3-4 metrów) oddzielający grodzisko od reszty półwyspu. Dodatkowo grodzisko posiada niskie wały po całym obwodzie. W głębi lasu 100/200 metrów od grodziska znajduje się dodatkowy wał (pierwsza linia obrony), być może otaczający osadę podgodową.
Badania archeologiczne/historia grodziska: Grodzisko badane powierzchniowo, z tego co wiem wyniki tych  badań nie było publikowane.
Opis wycieczki: Spacerem nad grodzisko w Przywidzu witamy wiosnę. Na jeziorze Przywidzkim jeszcze sporo lodu, ale poza tym ciepło i słonecznie. Spacerek odbyliśmy całą rodziną plus spawdzony kolega Michał. Na grodzisko prowadzi piękna leśna droga, która biegnie brzegiem jeziora Przywidzkiego. Dzieci miały dobre humory, Grześku biegał a Ewcia dzielnie dawała radę w chuście. Po około 1,5 km  spacerze  dochodzimy do długiego półwyspu. Po lewej stronie mijamy wyspę, na której archeolodzy znaleźli ślady po sporej osadzie. Warto byłoby ją odwiedzić zimą, gdy lód skuje jezioro. Na samym końcu półwyspu jak to często w takich wypadkach bywa jest grodzisko.

Piękne jezioro Przywidzkie

To jeden z pierwszych chustowych spacerów Ewci.

Michał i główny wał grodziska.

Wały grodziska.

Grodzisko bardzo podobne do grodziska w Pręgowie i Otominie. Uroku dodaje piękne jezioro Przywidzki no i wiosenne słoneczko. Na grodzisku nie jesteśmy sami (jak to zazwyczaj bywa), spotykamy spacerowiczów i rowerzystów. Widać że piękna pogoda nie tylko nas zachęciła do wyjścia z domów. A okolica jeziora Przywidzkiego jest idealna na spaceru tudzież krosową jazdę rowerem. Wracając lasem około 150-200 metrów napotykamy na wał, który był prawdopodobnie pierwszą linią obrony grodziska. Podobno w okolicy napotkać można również kurhany. Nam się nie udało ich odnaleźć.

Wał i fosa w głębi lasu.

środa, 16 lutego 2011

Nazwa/Najbliższa miejscowość: Wały Tolkmita/Tolkmicko
Powiat: Elbląski
Jak dotrzeć: Grodzisko oznaczone na wielu mapach. Znajduje się w odległości około 2-3 km od Tolkmicka i około 300 metrów od czerwonego szlaku kopernikowskiego.
Stan grodziska: Grodzisko bardzo dobrze zachowane. Położone na wysoczyźnie elbląskiej, pomiędzy jarami i stromymi wskórzami. Teren wybitnie obronny, grodzisko zajmuje jedno ze wzgórz. Otoczone bardzo wysoki wałem (do 7 metrów) oraz równie głęboką fosą. Dodatkowo widać podniesiony teren podgrodzia oraz wały dodatkowo broniące grodziska. Rozmiar grodziska to około 150 metrów na 300. Centralny majdan grodziska ma wymiary 50x60 metrów.
Atrakcyjność grodziska: 5+
Badania archeologiczne/historia grodziska: Liczne badanie grodziska, grodzisko użytkowane poczynając od kultury łużyckiej a kończąc na pruskiej.
Opis: To trzecie z grodzisk, które odwiedzamy podczas wypadu Elblag. Wyprawę kończymy własnie w Tolkmicku. Idziemy czerwonym szlakiem Kopernikowskim. Szlak zapewnia nam wspaniałe widoki. Poniżej parę fotek ze szlaku:

Na 2-3 km przed Tolkmickiem odbijamy około 300 metrów w prawo wchodząc pomiędzy zalesiona wzgórza i wąwozy. Na jednym z takich wzgórz trafiamy na grodzisko zwane potocznie Wałami Tolkmita. Całe grodzisko porośnięte jest gęstym bukowym lasem. Rejon jest bardzo pofałdowany, poprzecinany jarami i wąwozami. Przed właściwym grodziskiem zauważyłem podwyższenie terenu - to prawdopodobnie teren osady podgrodowej lub ślady dodatkowych umocnień. Samo grodzisko otoczone jest potężnym wałem a następnie głęboką fosą. Rozmiary wałów przypominają mi wały z grodziska w Klasztorku.

Powyżej na zdjęciach  wały grodziska Tolkmita.

Ciekawie wygladają wały odchodzące w bok od grodziska, widać tam wyrwę w wałach. Nie wiem tylko czy to współczesny przekop wału czy pierwotna brama grodziska. Widać wyraźnie że w tym miejscu grodzisko kontrolowało ważny szlak handlowy. Spaceruję głównymi wałami grodziska- to piękne miejsce, zresztą jak cała wysocczyzna elbląska. To jedno z najbardziej efektownych grodzisk na jakim byłem. Z Wałami Tolkmita związanych jest kilka ciekawych legend, między innym o rodzeństwu Tolko i Micie.

Figurka i mury dawnego opactwa franciszkanów w Kadynach.