Autor: Mariusz

Woj Pomorskie
Powiat Kartuski
Atrakcyjność grodziska: 4
Jak dotrzeć: Jedziemy drogą z Żukowa do Gdynia. Skrecamy w prawo przed Tuchomiem tak by dojechać do Tuchomka. Następnie przejeżdzamy przez wioskę i jedziemy wzdłuż brzegu jeziora. Następnie wjeżdzamy do lasu i dojeżdżamy do rozwidlenia dróg. Tu można zaparkować samochód. Na rozwidleniu dróg kierujemy się w prawo. Następnie po przejściu  około 1km docieramy do grodziska.
Stan grodziska: Grodzisko jest dość dobrze zachowane. Tuchomek to grodzisko cyplowe - najpierw głęboka fosa za nią kilku metrowy wał grodziska odcina dostęp od strony cypla.
Badania archeologiczne/historia grodziska: Grodzisko było badane sondażowo w 2006 roku. Na podstawie badań datowane  na 2 poł. IX - do końca 1 poł X wieku

Opis wycieczki: Grodzisko zwiedzaliśmy nietypową porą - w Sylwestra. Żona akurat szykowała się na imprezę więc wykorzystaliśmy ten czas z synkiem na spacer. Grodzisko dość trudno odszukać, leży niedalego jezioro Tuchom, na skraju lasu. Długo błądziliśmy z Grześkiem po lesie zanim, trochę szczęśliwie udało nam się je znaleźć. Już chcieliśmy wracać do samochodu, gdy nagle las się skończył, a w oddali zauważyłem porośnięty brzóskami pagórek.

Te brzóski w oddali to grodzisko, z tej odległości jeszcze nierozpoznawalne.

Na zdjęciu  widać główny wał grodziska

Powyżej fosa grodziska i Grześ zdobywca kolejnego grodziska :).

Tym razem mieliśmy szczęśćie - pagórek okazał się być wałem grodziska. Grodzisko leży na skraju lasu, na niewielkim cyplu. Prawdopodobnie kiedyś był to półwysep jeziora, teraz
cypel otaczają bagna. Grodzisko jak zwykle bardzo malowniczo położone. Grody obronne zazwyczaj budowane były miejscach o dużych walora obronnych a wiec są to półwyspy, strome wzgórza, bagna, zakola rzek, brzegi głębokich jarów i wąwozów. Dlatego spora liczba dobrze zachowanych grodzisk dotrwała do naszych czasów. Grodzisko Tuchomek to niewielki obiekt, bardzo podobny do grodziska w Otominie.

poniedziałek, 17 stycznia 2011

Nazwa/Najbliższa miejscowość: Pręgowo
Woj Pomorskie
Powiat: Gdańsk
Jak dotrzeć: Grodzisko stosunkowo trudne do zlokalizowania. Ja z kolegą Michałem startowałem z Pręgowa. Odległość do grodziska około 2,5km od wioski. Grodzisku położone na cyplu miedzy dwoma wąwozami w połowie drogie między Pręgowem a Babim dołem.
Stan grodziska: Grodzisko bardzo dobrze zachowane. Kilku metrowy wał grodziska odcina dostęp do grodziska od strony cypla.
Badania archeologiczne/historia grodziska: Grodzisko badane sondażowo. Prawdopodobnie rodowód wczesnośredniowieczny.
Opis wycieczki: To jedno z pierwszych grodzisk, które udało mi się odwiedzić. Na wycieczkę wybrałem się z synkiem i wyprubowanym kolegą Michałem, który już bywał na tym grodzisku. Od Pregowa droga prowadzi ciągle pod górę brzegiem lasu, po około 2 km trafiamy na wypiętrzenie między dwoma głębokimi wąwozami.

Grzesiu i Michał dziarsko idą w stronę grodziska. Po prawej stronie jest strome zbocze wąwozu.

Na zdjęciu rzut oka na wąwuz po  prawej stronie cypla.

Synek trochę marudzi, ale udaje mi się go przegonać że grodziska na pewno  jest za kolejnym zakrętem :-). Na końcu tego tego zalesionego wzgórza znajduje się grodzisko. Potęzny wał odcina grodzisko od reszty cypla. Dodatkowo mniejszy wał ciagnie się wzdłuż całego obwodu grodziska. Cypel ma bardzo strome zbocza, widać że nasi przodkowie starannie wybierali miejsca na grody obronny.

Docieramy do grodziska, na zdjeciu  powyżej i poniżej główny wał grodziska.

Grześ i Michał wspinają się na wały.

Wał grodziska  ... a dalej kilknunastometrowa przepaść

Zwiedzanie grodzisko w Pręgowie to dobry pomysł na weekendowy spacer z dzieckiem. Grodzisko jest bardzo 'widowiskowe'. Co prawda mój trochę marudził ale był dzielny i dał radę.

Fosa i wał grodziska.

czwartek, 13 stycznia 2011

Nazwa/Najbliższa miejscowość: Otomin
Woj: Pomorskie
Powiat: Gdański
Jak dotrzeć: Grodzisko znajduje się na końcu półwyspu jeziora Otomińskiego. Najlepiej dotrzeć parkując samochód w Otominie, następnie startujemy z miejsca gdzie rosną stare dęby nad brzegiem jeziora. Z tego miejsca idziemy ścieżką wzdłuż jeziora, nie sposób ją nie zauważyć, chodzi tamtędy dużo spacerowiczów. Następnie staramy się obejść jezioro i w ten sposób musimy trafić na grodzisko.
Stan grodziska: Grodzisko bardzo dobrze zachowane. Od strony lądu grodzisko odcięte jest głęboką fosą i wysokim wałem (około 3-4m) . KIkadziesiąt metrów przed główną fosą znajduje się pozostałość jeszcze jednej fosy i wału. Prawdopodobnie chroniła osadę podgrodową.
Atrakcyjność grodziska: 4
Badania archeologiczne: Badania przeprowadzono w roku 1963.Grodzisko datowane jest na IX wiek.
Opis: Otomińskie grodzisko położone najbliżej mojego miasta Gdańska,jednocześnie dobrze zachowane i atrakcyjne spacerowo. Grodzisko zostało zbudowane na zalesionym półwyspie jeziora otomińskiego. Półwysep głęboko wcina się w jezioro i jest bardzo dobrze widoczny z jego brzegów. Jesienią i zimą gdy liście opadną już z daleka widać wysokie wały grodziska.

Powyżej widok na grodzisko z drugiego brzegu jeziora

Malownicze brzegi jeziora otomińskiego.Często jeździmy w okolice Otomina na weekendowe spacery, tylko kilka kilometrów od miasta a mamy piękny las i jezioro. Wokół jeziora prowadzi ścieżka, na której można spotkać spacerowiczów, biegaczy i rowerzystów a zimą również ludzi na biegówkach. Na sam półwysep trafiają głównie wędkarze. Półwysep głęboko wchodzi w jezioro, dlatego zazwyczaj spacerowicze go omijają. Niesłusznie ! Na końcu półwyspu znajduje się klasyczne  grodzisko cyplowe, odcięte od strony lądu głęboką fosą i potężnym wałem ( wysokość 3-4 m).

Dziadek z wnuczkiem przy fosie grodziska.

Fosa grodziska.

Główny wał grodziska, na samym szczycie dziadek Jacek z Grześkiem.

Na zdjęciu majdan grodziska.

Grodzisko jest dobrze zchowane, roztacza się z niego ładny widok na jezioro Otomińskie. Na półwyspie można znaleźć ciekawe kamienie - możliwe że to kamień granicznych.